לא רק גיבורי על… ללמוד דרך קומיקס
קומיקס, החוברות הצבעוניות המאויירות והנפלאות שכולנו גדלנו עליהן, מלאות בדמויות מעניינות, סיפורים אטרקטיבים והרבה דימיון. הקומיקס הראשון הופיע כבר במאה ה-19 , בגרסת הדו-מימד המודפסת במגזינים וחוברות ומאז התפתח ועובד לוידאו, לסדרות טלוויזיה ושלל סרטי קולנוע שוברי קופות. האסוציאציה שתעלה לשאלה :״מה זה קומיקס?״ תענה על פי רוב בתשובה :״גיבורי על!״. אז נכון, כמעט כל גיבורי העל הפופולריים אכן נהגו, צמחו ולבשו צורה תלת מימדית מחוברות קומיקס ותיקות, אך קומיקס זה לא רק זה…
אז מה הסיפור של הקומיקס ולמה הוא קוסם כל כך (בעיקר) לילדים?
קודם כל, הוא מצוייר! וילדים גדלים ומתחילים את חוויית הקריאה או הצפייה שלהם בחיים באוביקטים מצויירים. שנית, הוא (ברוב המקרים) צבעוני מאוד, מה שמושך את העין ומציג ויזואליה כיפית ומלאת חיים. מבנה הקומיקס, זה עם הריבועים המחולקים על הדף ובועות הטקסט, יוצר תנועתיות ותחושה דינמית של סיפור שלם וזורם הבנוי על בסיס רצף תמונות סטטיות, frame-by-frame. וכמובן.. הדמויות והסיפור עצמו.
כאמור, קומיקס הוא לא רק גיבורי על וסיפורי גבורתם בהצלת העולם. קומיקס הינו טכניקה המשלבת סיפור וציור במדיום דו ממדי. הסיפור יכול להיות כל סיפור… הציור/איור יכול להיות בכל סגנון…וגם אם לא יודעים לצייר, כל אחד מפתח לעצמו את כיוון האיור הייחודי לו. לא חייבים להיות מאיירים מקצועיים.
קומיקס הוא כלי מצויין לפיתוח הדמיון, יכולת המצאת סיפור, כתיבתו, המצאת דמויות וציור. הוא גם מפתח יכולת רגשית (למשל: להזדהות עם דמויות והבעת תחושות דרכן באופן עקיף), בטחון עצמי (למשל: השלכה של תכונות הילד/תקוותיו על גיבור היצירה שלו ופיתוחן), וכשהוא נעשה בלמידה קבוצתית הוא גם תורם ללמידת תהליכי עבודת צוות ו brain storm. הילד מפעיל את דמיונו ומגלה את הכוחות היצירתיים בו תוך שהוא יוצר את הסיפור הפרטי שלו והתוצר של חוברת קומיקס אישית שהיא כולה שלו. |
הקומיקס יכול להוות כלי תקשורתי-חברתי ורגשי שדרכו יכול הילד להביע את רגשותיו, מאוויו, שאיפותיו ומחשבותיו. הוא מייצר פלטפורמה קלילה וכיפיית להבעה ומציע חופש, צבעוניות והמון יצירתיות ולוקח את היוצר למסע של פנטזיה.