TINKER IT !
כמה קסם יש בפירוק לגורמים של מכונה/משחק והרכבה מחדש? כנראה שהמון! לא סתם אנו יכולים להבחין בילדים צעירים העושים זאת באופן טבעי לחלוטין. ילדים צעירים צמאים לידע, מלאי סקרנות לגביי מנגונים להפעלת מכשירים שונים והם חוקרים טבעיים של מה שמתרחש סביבם. לתהליך הזה יש שם: tinkering (טינקרינג) והוא הפך בשנים האחרונות לכלי יצירתי מאוד בתחום החינוך והלימוד.
בואו נלך קצת אחורה בזמן…מתישהו במאה ה13 באנגליה,סקוטלנד ואירלנד של ימי הביניים…שם השתמשו לראשונה במושג tinker. מי שנקרא טינקר היו בעצם חברי קבוצות נוודים, לא מקצועיים ואפילו חובבניים מאוד, שהיו מסתובבים ומתקנים מכשירים/כלים למחייתם. משם התפתח המושג וטינקרינג בעיקר הוגדר כ״התעסקות לא מקצועית בנסיון לתקן דבר מה ולגרום לו לעבוד״. אז אמנם המושג התגלגל עם נופך קצת ״שלילי״ וגוון בלתי מקצועי, אבל זה בדיוק מה שיפה בו וזה מה שמביא אותנו לטינקרינג של ימינו.
ניתן להגדיר טינקרינג בניגוד חלקי לפעילויות הקשורות בטכנולוגיה מסורתית שבה התהליך הוא מובנה, לינארי, מסודר ומבוסס. לעומתן, תהליך הטינקרינג הוא יותר אינטואיטיבי, חופשי, נסיוני ולא מובנה. הרעיון המרכזי בטינקרינג הוא לאלתר, בצורה של ניסוי וטעייה, לנסות לשפר, לבדוק מה עובד ואיך. הtinkerers (כך מכונים מי שמתעסקים בטינקרינג), משתמשים בידיים, בכלי עבודה ומכשירים שונים, לפרק אובייקטים קיימים ומחפשים אחר דרכים בהן ניתן לדחוף את הגבולות ולהרכיב מאלמנטים קיימים אובייקטים חדשים מחוץ להקשר המקורי שלהם. לשם כך, בתהליך הם משתמשים בבחינת עקרונות מדעיים, טכנולוגיים ואומנותיים.
תוצרים של טינקרינג יהיו בדרך כלל אובייקטים מסוג קולא׳ז/ בריקולאז׳/ אסמבלאז׳, זאת אומרת בנויים מכמה חלקים שונים, ממכשירים שונים, מעין הכלאה מוזרה של חפצים אשר יוצרת מכונה/יצירה עובדת. ההתעסקות בטינקרינג לא מציגה בדרך כלל סדרה של מיומנויות מקצועיות וכישורים טכניים מיוחדים. למידת ידע בסיסי בחומרים, אופן פעולה של מנגנונים פשוטים ועקרונות מדע פשוטים הם בסיס מצויין לבניית יצירה/ מכונה חדשה. את מרבית הידע הזה אנו בוחנים ולומדים בתהליך הפירוק של מנגנונים ומכשירים ומצרפים זאת למה שאנו יודעים על העולם סביבנו וכיצד הוא פועל. בשורה התחתונה: הנקודה איננה לעבוד למטרה הבנויה באופן מקצועי ומושלם, אלא דווקא לחוות בדרך של טעייה, נסיונות ועבודה ״חובבנית״, במובן החיובי ביותר שלה.
אז עד כמה ההתעסקות בטינקרינג מועילה וחשובה? התשובה לשאלה זו היא מגוונת ועמוקה ומציגה משהו שהוא הרבה מעבר לתחביב בשעות הפנאי השמור לגיקים שאוהבים לפרק דברים. ראשית כל, הטינקרינג הוא כלי רב עוצמה ללמידה. אף שאין דגש על מיומנויות מקצועיות, הדגש הינו על ההתעסקות בחומרים, ההתנסות והעשייה בידיים. הלמידה מתמקדת בצורה בה אנו מרגישים ולומדים את החומר, האלמנטים, החיבור ביניהם ומה שניתן ליצור מהם. למידה כזו הינה חשובה כיון שככול שנכיר את האפשרויות הגלומות באלמנטים הבודדים, יכולתם ומגבלותיהם, כך נוכל לדמיין וליצור ביעילות רבה. שנית, טינקרינג מפתח חשיבה מתקדמת צופת-עתיד. זוהי דרך להתנסות ולסגל כישורים בסיסיים אשר יעזרו לנו בעתיד לדמיין, לתכנן ולפתח מוצרים ולשפר רעיונות. התעסקות מסוג זה היא ביטוי של מהות הקשר שלנו הן עם טכנולוגיה והן עם מדע, טבע ואמנות המלאכה. ולבסוף, כמובן שפעילות מסוג זה עושה באופן כללי פלאים לעידוד הסקרנות הטבעית והפוטנציאל היצירתי והמחשבתי הגלום בכל אחד מאיתנו.
אז קדימה.. קחו כמה מכשירים מקולקלים, צעצועים שבורים, כמה כלי עבודה בסיסיים ותתחילו לפרק ולהרכיב! לא לפחד להתנסות, לטעות, לנסות שוב.. לשפר ולפתח כל הזמן. האפשרויות לתוצרים הן אינסופיות ולא תאמינו לאן היצירתיות תיקח אתכם..