9 עצות לגידול ילדים יצירתיים
עידוד היצירתיות וחשיבותה נידונו בהרחבה במאמרים קודמים שהצגנו. כולנו רוצים לגדל ילדים יצירתיים ככל האפשר, לתת להם כלים להתפתחות אישית והבעה. עידוד היצירתיות יכול להתבצע כמעט בכל תחום ובכל דרך ותלוי אף בהורה ורמת יצירתיותו, אך ריכזנו כאן רשימה של 10 אבני דרך בסיסיים שנוכל להשתמש בהם בבואנו לעודד יצירתיות אצל ילדנו.
- זה בסדר לעשות טעויות: מחקרים מצאו כי ילדים שהראו פחד מכשלון ונרתעו מלנסות דברים, נמצאו כפחות יצירתיים. אם ילדכם מציג אכזבה מתוצריו או רתיעה מנסיון פן ייכשל, תוכלו להסביר לו כי זה בסדר לנסות שוב ולבקש ממנו לחשוב כיצד הוא יכול לנסות לתקן את התוצאה. ניסוי וטעייה הוא חלק חשוב מאוד בפיתוח חשיבה יצירתית ועל כן עודדו את ילדיכם להביט בטעויות כהזדמנות נוספת ולא ככישלון.
- לא להירתע מבלאגן ולכלוך: מטבע הדברים, תהליכים יצירתיים יובילו לתוצאה של סביבת עבודה ובית מבולגנים ומלוכלכים. באם ילדיכם בונים מוצר חדש משאריות ממוחזרות או מפגינים יכולות אקספרסיביות בצבעי גואש בכל הבית, אפשרו להם את המרחב והחופש לעשות זאת. נכון שבסוף התהליך נצטרך לנקות הכול, אבל זה שווה את הכיף וחדוות היצירה. חנכו את ילדיכם שחלק מתפקידו הוא לעזור לכם לנקות כשמסיימים. מעבר לכך, הכול יורד בכביסה (כמעט) ואפשר להסתכל על טביעות ידיים בגואש על הקיר כחלק דקורטיבי.. חשוב שלא תילחצו מקצת בלגאן ותתנו לילד להשתחרר.
- שימו לב לא להגזים במחמאות וחיזוקים: נכון שמאוד חשוב לעודד ילדים דרך הענקת חיזוקים ומחמאות, אך חשוב לשים לב שהמחמאות לא תהיינה מוגזמות מידי ובמינון גדול וקבוע. לא כל קשקוש שהילד מצייר הוא יצירת אומנות ולא על כל יצירה שלו הוא צריך פירגון וחיזוק מכם. כשאתם מפרגנים במינון גבוה מידי אתם מרגילים את הילד להיות תלותי במה שאתם חושבים ומונעים ממנו לשאוף הלאה וגם לדעת לקבל ביקורת בונה. מותר ורצוי לומר את דעתכם גם כשאיננה בדיוק ״נופלת מן הכיסא״ כשהוא מראה את תוצריו. תוכלו למצוא דרכים אובייקטיביות וענייניות לתת לו ביקורת בונה כשאתם מבחינים שהוא ״מתפזר״ קצת (למשל: אני רואה שבחרת להשתמש בהמון צבעים, אולי זה קצת יותר בלאגן בציור וגורם לו להראות פחות ברור? אולי תנסה גירסה נוספת עם פחות צבעים). תנו לו חיזוקים במינונים מאוזנים ובצורה אמיתית, כך הוא יילמד שלעיתים יש מקום לשיפור וגם יאמין לכם יותר..
- חשבו בראש פתוח: אפשרו לילדכם להוציא לפועל רעיונות יצירתיים שיש להם, גם אם אתם לא מתחברים לכך. אם הילד רוצה לצאת אחר הצהריים לגינה מחופש לבאטמן, זרמו איתו. אם הוא רוצה היום ״לישון באוהל על אי בודד״, ארגנו לו שמיכה מעל המיטה ועשו לו אוהל קטן ותנו לו פנס. בכל מקרה, אם יש לילדים רעיון או צורך לביטוי והבעה יצירתית, נסו לפתוח את הראש ולמצוא דרכים שיזרו לו להגיע לשם.
- תהיו אתם מודל: האם אתם חושבים שאתם יצירתיים? היכן אתם נהנים להפגין אנרגיה יצירתית? אתם לא מוכרחים להיות ציירים מדופלמים או פסלים מהוללים. אנרגיה יצירתית נמצאת בכולנו. אם יש לכם מקום ותחום בו אתם יצירתיים, דאגו להראות זאת לילד, לצרף אותו לפעילות שלכם וליצור יחד. אם אתם חושבים שאתם לא יצירתיים, אז נסו ללמוד כמה דברים (למשל: איך לצייר חיות? איך ליצור בפלסטלינה, איך לבצע ניסוי מדעי קטן בבית), ישנם אין ספור מקורות וסרטונים המלמדים פעילויות כאלו ביוטיוב ובאתרים שונים. לימדו משהו קטן שנעים לכם לעשות ועשו אותו אחר כך עם ילדיכם. בכל מקרה, עבודת יצירה משותפת בה אתם לוקחים חלק, מראה לידכם כי גם אתם בעניין, גם אתם יוצרים וחוקרים, זה ידרבן ויעודד אותו.
- תנו מרחב וקחו מרחק: נראה כי זה סותר את מה שתיארנו בסעיף הקודם, אבל מומלץ לתת לילדים לעבוד לבדם ולמצוא את המינון הנכון בין עבודה משותפת לעבודה יחידנית. כשהילד עובד לבד הוא מתמודד עם דברים, לומד לחשוב על פתרונות בעצמו ובעצם ממצא בצורה יעילה את השימוש בחשיבה. לעיתים, כשיש מבוגרים בסביבה הנטייה ניא להדריך/ לעזור/ לפתור בעיות ובכך אנו בעצם חוסמים לילד את היצירתיות. תנו לילד לחקור וליצור בשקט וכשאתם רואים שהוא מרוכז במשהו, קחו מרחק והמעיטו להתערב, ליצור שיחה או ליצור הסחות דעת.
- תכננו ״זמן יצירתיות״: זה עלול להיות מאתגר, בייחוד להורים עובדים ועסוקים, אך חשוב שילדים יקבלו באופן קבוע זמן שבו באופן בלתי מובנה הם בונים/ חוקרים/ מתנסים/ מציירים. אפשר למשל להגדיר שזו תהיה חצי שעה לפני ארוחת ערב, או בשעת צהריים בשישי, או בשעות קבועות במהלך השבוע. הילדים ילמדו ויתרגלו לכך שיש להם את זה בלו״ז באופן קבוע, ממש כמו חוג, אליו הם מגיעים בכיף וחדוות יצירה.
- חזרה לדברים בסיסיים: צעצועים קנויים ומשחקים דיגיטליים הם כיפיים וחשוב שהילדים יכירו ויתנסו בהם גם, במינון מאוזן כמובן. אך סוגי המשחקים האלו לא מפתחים יצירתיות במידה שאבנים/ מקלות/ חול/ מגנטים/ מים וחפצים בסיסיים אחרים יפתחו. תחזרו לדברים בסיסיים ועודדו את הילדים להתנסות בפשטות. את רמת המורכבות הם כבר ייצרו מהם. התנסות בדברים בסיסיים גם תלמד אותם על הסביבה, העולם, חומרים שונים, היחסים בין חומרים ותתרום להם הבנה נרחבת יותר.
- הפחיתו זמן מסך: טוב, זה כבר די ברור וידוע. ילדנו מבזבזים את מיטב זמנם מול מסכי הטלפונים/ טאבלטים/ טלוויזיה. בשעה שלנו כהורים זמן מסך כזה יכול לעזור ולתת קצת שקט, חשוב מאוד לדאוג למינון נכון ובריא לילדים. אנו לא נגד טלוויזיה, גם ממנה ניתן ללמוד המון, אך חשוב שמעבר לצפייה פסיבית נעודד את הילדים לפעילות אקטיבית.
יש עוד המון דרכים שבהם תוכלו לעודד יצירתיות, תוך התאמה לילדכם ומשפחתכם. חשוב שתעשו זאת בצורה שתתחבר לאורח החיים שלכם ולוחות הזמנים של המשפחה והכי חשוב שכולם יהנו בסופו של דבר מבית שמח, פעיל ויצירתי!