הורות יצירתית, אתם וילדכם
במאמר הקודם סיקרנו את סגנון ההורות העכשווי והנהירה אחר ״יועצים״ לפתרון בעיות בגידול ילדים. כמו כן הצגנו את ההורות היצירתית שתפקידה לעודד את הילד לגלות את עצמו: מה מעניין אותו, מה נקודות החוזקה שלו, כישוריו הטבעיים, תשוקותיו, המוטיבציה שלו. הורות יותר גמישה ופתוחה ובעיקר מאוד ממוקדת בהקשבה ובתשומת לב לילד עצמו כפי שהוא. לא כפי שאנחנו היינו רוצים לראות אותו, לא כפי שהחברה מצפה ממנו להיראות. אלא כמו שהוא על פי הפוטנציאל האישי והייחודי שלו. דיברנו על תפקידנו בלסייע לו ולתת לו את הכלים והערכים למצוא את כישוריו וחוזקותיו מבלי לכפות עליו את מאווינו האישיים.
הנקודות הבסיסיות להתחלה שמהן אנו יוצאים הם הקשבה, החלטת החלטות יחד, העברת אחריות לילד, עידוד חשיבה יצירתית, סקרנות, עצמאות ופיתוח רעיונות/ דעות/ זהות משלו.
הכול טוב ויפה, אבל איך עושים את זה בפועל, ביום יום? משתמשים בכלים יצירתיים בעצמנו!
מחקרים רבים הסיקו את אותה המסקנה החד משמעית: הדבר החשוב ביותר להצלחת ילד הוא מעורבות חיובית של ההורה. אז קודם כל, למרות העולם המטורף שאנו חיים בו, המרדף אחר הקריירה, עומס המשימות, חוסר הזמן וכו..הקדשת זמן לנוכחות שלנו עם הילדים היא רמה במעלה והיא הבסיס להכול. זו כמובן לא חייבת להיות נוכחות של 24/7 ועדיף פה זמן איכות על כמות. את הזמן המוגבל שלנו ממילא, נמלא בנוכחות חיובית כשאנו עם הילדים דרך עשייה, הנאה וגם לימוד.
כמה רעיונות לניצול זמן איכות ויצירת נוכחות הורית חיובית:
- תיצרו יחד: ילדים אוהבים ליצור, לבנות, לצייר. הם גם מאוד אוהבים לעשות זאת עם ההורה. נסו להקדיש זמן איכות ליצירה משותפת. זה יכול להיות הכול מהכול: הדבקות, שירבוטים, בנייה בלגו, צביעה. זה לא משנה מה החומרים ומה הנושא, העיקר שזה נעשה יחד. היצירה המשותפת היא הזדמנות של ״ביחד״, במהלכה גם מתנהלת שיחה ותקשורת נעימה ותאמינו לנו שהילד יזכור את השעה הזו איתכם יותר מכל אלף שעות היצירה בגן/ בבית הספר. מומלץ להכין מעין תיק עבודות או אפילו לייעד קיר בבית שיהווה גלריה לעבודות נבחרות, כך שתוכלו בעצם להציג את היצירות ולשמר את הרגעים היפים הללו. הצגה של היצירות גם תיתן לילד חיזוק ומשוב חיובי שאתם אכן מעריכים ומוקירים את הפעילות הזו איתו.
- תיצאו לדייט: כן, בדיוק כפי שאתם קובעים פגישות עבודה/ דייט עם הבן זוג, גם לילדים שלכם מגיע זמן אחד על אחד איתכם. ממש תיקבעו איתם יום, שעה ומקום. תבחרו ותחליטו יחד. לצאת מהסביבה המוכרת, השגרתית, מהבית, למקום שאתם יושבים יחד, מדברים, שותים קפה ושוקו ואוכלים עוגה. לא לגן שעשועים (בו הילד משחק ואתם מפקחים), לא למפגש קבוצתי (בו הורים מקשקשים ביניהם והילדים מתרוצצים), לא לסרט (בו יושבים בחושך בפסיביות ולא ניתן לשוחח) אלא ממש אתם והילד/ה לבד במקום שיעודד שיחה אמיתית ועמוקה. תשאלו לשלומו, חוויותיו, הרגשותיו. תנו לו להתבטא ותחלקו איתו גם מענייניכם ושלומכם. חשוב שהשיתוף יהיה הדדי. זה לא מצריך הרבה, שעה קטנה אחת בשבוע תעשה פלאים לקשר שלכם.
- תתעדו יחד: לתעד את זכרונותינו, חוויותינו, רגעינו היפים ואפילו אלו שפחות, זו פעילות שנותנת במה להעלות תחושות, רגשות וחלומות. אתם יכולים לבחור בתיעוד בצורת כתיבה למשל: ליצור עם הילד יומן (כן, ממש כזה יומן כמו פעם שאנחנו היינו קטנים, ותיצרו אחד גם לעצמכם. שבו עם הילד ותגדירו אפילו ״שעת יומן״ יומית בה אתם יושבים יחד וכל אחד כותב על יומו וזכרונותיו. פעילות זו נותנת לכם עוד קצת זמן איכות יחדיו בעשיה של משהו בעל משמעות ודרך להעלות על הדף את מה שחוויתם/ כאבתם ולשתף אחד את השני במה שרוצים. חשוב לתת לילד להביע עצמו בעצמו… בשקט.. ואתם עשו אותו דבר עם עצמכם. בסוף הסשן אפשר לסכם את היום ולשתף במה שמחליטים. פעילות של תיעוד יכולה לבוא בצורות רבות: צילום (למשל: צילום 1 ביום בו הילד מביע משהו שאהב היום) ציור (למשל: ציור הרגע הכי כיפיי שלו היום). כשאתם מתעדים, תוכלו אתם והילד לחזור אחורה ולהיזכר ברגעים היפים ולקבל מכך חיזוקים.