יצירתיות בחינוך ולמה היא חשובה כל כך
ככל הנראה מורים כיום יתקשו לדמיין את המקצועות בהם יעסקו תלמידיהם בעתיד. העולם מתקדם במהירות הבזק והטכנולוגיה מאיצה אותנו למקומות אשר 10 שנים אחורה לא האמנו שיתכנו. חוקרים רבים כבר צופים כי מקצועות רבים יעלמו ויכחדו מן העולם ובמקומם יצמחו מקצועות חדשים של העולם החדש. זו הסיבה שכל כך חשוב כיום לחנך כבר מגיל צעיר את הילדים ליצירתיות, התכונה החשובה ביותר להסתגלות, פתרון בעיות, התברגות במקצוע עתידי וחזון. למול עיניי המחנכים וההורים צריך כי חזון זה יהיה בעדיפות עליונה. צורות החינוך של ״העולם הישן״ ברובן כבר אינן מותאמות לילדי העולם החדש, ובטח שלא לילדי העתיד. למידה של סט כישורים ספציפי, כבר אין לה את אותו הערך כיום כפי שהיה לה בעשור הקודם. חינך ליצירתיות לעומת זאת, זה מה שיכין את ילדי ההווה בצורה הטובה והיעילה להתמודדות עם העתיד מחוץ לכתלי בית הספר.
מוסדות חינוך רבים בעולם החלו להבין את הנקודה החשובה הזו ואכן מיישמים במסגרתם שיעורי יצירתיות, חדשנות ויזמות. היצירתיות כבר לא נתפסת אך ורק ככישרון בתחומי אמנות ותרבות, אלא כאחד מכישורי החיים החיוניים ביותר לכל אדם בכל תחום.
משמח לראות כיצד העולם מתפתח לכיוון ומוסדות החינוך אכן מתחילים אט אט ליישם את העניין, למרות שיש עדיין דרך ארוכה וטרם נפרדנו מחינוך העולם הישן, אנו נמצאים בעיצומו של תהליך חשוב ויעיל.
יש המון דרכים, פשוטות ויעילות מאוד להטמעת יצירתיות בחינוך והכנסתה לכיתות. חשיפת הילדים ליצירתיות לא רק שתועיל לתהליכי הלימוד, היא גם תקל על המורים ותכניס עניין ואתגר בלימוד. העברת משימות יצירתיות לתלמידים תהווה גם חיבור טוב יותר בינם ובין המורה, תגביר השתתפות ותהיה פשוט מהנה יותר לכולם.
אז איך עושים את זה? איך חושפים את הילדים לחינוך יצירתי בכיתה? להלן חמש דוגמאות פשוטות ויעילות שכל מורה יכול ליישם:
- הקדשת ״זמן יצירתיות״ ולימוד אינטראקטיבי: כל מורה יכול להקדיש זמן ספציפי וקבוע מתוך מערכת השעות הנרחבת, אותו הוא מייחד ליצירתיות. בזמן זה, הילדים יחקרו רעיונות חדשים בהנחיית המורה. זמן היצירתיות יכול להתבטא בכל דרך ונושא, המורה יכול לתת לתלמידים גישה לחומרי יצירה/ספרייה/ ידע או פשוט זמן חופשי ליצור או לחקור נושא מסויים בדרך שיבחרו בלי שיטה מובנית קבועה. התלמידים עצמם יכולים לבחור את הנושא/ הדרך לחקירה, חלוקה לצוותים/ עבודה יחידנית. המורה צריך לעודד עבודה בשיתוף פעולה אך לא לכפות אותה. לתת לילדים את ההזדמנות להחליט וללכת אחר נושאים המעניינים אותם היא הנקודה המרכזית.
- לא להגביל משימות לפורמט מסויים: בהמשך לעיקרון הראשון, המורה יכול להטיל משימה על התלמידים בנושא מסויים אך להשאיר את פורמט הביצוע פתוח ונתון לשיקול דעתם ובחירתם. הענקת חופש יצירתי להבעה היא חשובה ומהותית וכל תלמיד יוכל להכין את תוצריו בצורה המעניינת אותו. למשל: יהיו תלמידים שיציגו את העבודה בוידאו, אחרים שיבחרו בכתיבה, או בציור, או במוסיקה וכו. עבודה בצורה כזו תגוון מאוד את המשימות בכיתה, תחשוף את הילדים לצורות הצגה מגוונות, תעניין את התלמידים ותכניס הנאה גדולה יותר בביצוע משימות/ תרגילים.
- חשיפה לחומרי לימוד לא קונבנציונאליים: המורה יכול לחשוף את תלמידיו לצורות לימוד שונות ואחרות מאשר קריאת פרק בספר לימוד. בעולם שלנו כיום הטכנולוגיה וערוצי המדיה נרחבים ויעילים כל כך שרצוי לנצלם ליעילות חינוכית. למשל, במקום קריאת פרק בספר לימוד ניתן לחשוף את התלמידים להרצאה מעניינת בנושא בted או סרטונים אחרים ביוטיוב. עקרונות חינוך וערכים אפשר ללמוד דרך סרטים, קומיקס, תוכניות טלוויזיה, משחקי מחשב. השמיים הם הגבול. המורה החכם צריך לנצל את המדיומים שמעניינים את הילדים ודרכם להביר את המסרים/ תכני הלימוד בצורה חכמה ויעילה.
- נצלו לטובה את הטכנולוגיה: ידע טכנולוגי הוא חשוב וחיוני בימינו ובטח לקראת העתיד. לימוד הילדים להשתמש בטכנולוגיה ןהקניית כישורים בתחום הינה חשובה והולכת יד ביד עם היצירתיות. לימוד כלים לאיסוף מידע כמו גוגל, ויקיפדיה, מאגרים שונים תקנה לילדים מיומנות באוריינות וחיפוש דעת. שימוש בכלים של אימייל לתקשורת, עידוד כתיבה דרך יצירת בלוג, עידוד הבעה דרך יצירת סרטים חינוכיים בוידאו/ יוטיוב, ואפילו הרצת קמפיין חברתי דרך רשתות חברתיות. המורה צריך לחשוף את הילדים לצד היעיל והחיובי של השימוש בטכנולוגיה. תהליך שכזה, לא רק שיכין אותם טוב יותר לחיפוש ומציאת עבודה בעתיד/ חיפוש מידע לימודים וכו, אלא בראש בראשונה יהפוך אותם ללומדים טובים יותר, חושבים טובים יותר, ויתן להם תמריץ לאכפתיות ומוטיבציה בעבודה שהם עושים/לומדים.
- עידוד שיח ודיון: מורה יכול להקדיש זמן לשיח ודיון בנושא מסויים בכיתה. בתהליך זה, הילדים ירגישו מעורבות גדולה יותר, יהיה להם תמריץ לחשיבה והבעה, העלאת רעיונות והקניית יכולת התבטאות. שיח כיתתי יעמיק את יכולות התקשורת וילמד להקשבה וכבוד.בנוסף, דיונים שכאלו יציגו דעות שונות ויעודדו חשיבה ביקורתית, שהיא קריטית וחשובה ליצירתיות והסתגלות בעולם. חשוב שהמורה ינחה שיח מכבד, בו ניתנת לכל תלמיד זכות דיבור והתבטאות.
עולם החינוך זקוק למורים יצירתיים ודרכי לימוד יצירתיות שיחנכו דור יצירתי, המותאם ומסתגל לעולם החדש בו אנו חיים. מעבר להקניית הידע גרידא וההתעסקות ב״מה ללמוד״ חשוב ללמד ״איך ללמוד״. לתת את הכלי הזה לילדים הינו הדבר החשוב ביותר שיוביל אותם בהסתגלותם בחייהם כבוגרים יצירתיים ומצליחים.